Van aandacht groeit ieder mens!

‘Hé Thirza, mag ik een lekker kopje koffie voor je maken?’ Deze vraag toverde direct een glimlach op mijn gezicht. Ook al is bij ons op kantoor de koffie met één druk op de knop geregeld, toch doet het je (stiekem) best goed als je collega je dat aanbiedt.

In mijn sollicitatiegesprekken met kandidaten merk ik dat het gesprek regelmatig een keer die kant op gaat. “Het moet gewoon goed voelen” is vaak de reactie wanneer ik informeer wat men belangrijk vindt binnen een bedrijfscultuur. Als ik vervolgens vraag daar wat meer woorden aan te geven, komen er vaak voorbeelden voorbij die een gemoedelijke cultuur beschrijven of een belangstellende “ik ben echt benieuwd hoe het met je gaat” sfeer. Even die oprechte vraag van je manager over hoe je het werk vindt gaan of je collega die interesse toont in de cursus die je onlangs bent gaan volgen. Of een bemoedigend appje als het eens niet zo lekker gaat; die momenten hebben we immers allemaal wel eens? Het is essentieel om belangstelling voor elkaar te hebben.

Toen ik laatst aan Dennis (een kandidaat voor een vertegenwoordigersfunctie) vroeg wat voor persoon hij is als collega, zei hij wat moois. Hij gaf aan dat het, in zijn beleving, veel voorkomt dat vertegenwoordigers verwachten dat die keren dat ze op kantoor zijn, ze ook op hun wenken bediend behoren te worden (zij verdienen toch het “grote” geld?). En na een enkel telefoontje vinden ze het ook heel normaal als collega’s van kantoor zaken direct uitzoeken of oplossen. De instelling van Dennis is anders. Hij wil dan juist zelf die persoon zijn, die als hij op kantoor is zijn collega’s een kopje koffie gaat brengen om op deze manier te laten weten dat ze gewaardeerd worden. Want het team op kantoor heeft hij hard nodig om omzet te creëren. Ten diepste is het toch: “one team, one mission”.

Hoe waardevol is het om juist op het werk echt aandacht voor elkaar te hebben, of het nu via Zoom, Teams of live is. Het leven is meer dan werk alleen. Leef met elkaar mee, waardeer elkaar en zie elkaar staan. Juist nu de eenzaamheid toeneemt en we gedwongen worden om ons nog steeds af te schermen van het échte contact. Stuur eens een kaartje of bel eens iemand op om te laten weten dat je aan ze denkt. Persoonlijk denk ik dat dit een krachtige sleutel is waardoor werknemers lang aan een organisatie verbonden willen zijn. Een familiaire sfeer past niet bij iedereen, maar van aandacht groeit ieder mens!

Door: Thirza

Terug naar het overzicht